Akula ponorka 838mm
Kódové označení "Akula" dostala v dokumentech NATO sovětská třída nukleárních útočných ponorek Ščuka-B, které vstupovaly do služby od roku 1986. Její výzbroj tvoří torpéda a raketové střely různých typů odpalované ze čtyř torpédometů 533 mm a čtyř 650 mm na přídi. Typická "boule" na horní straně kormidla ukrývá při plavbě vypouštěný vlečný senzor sonaru, který umožňuje pokrýt obvyklé slabé místo za zádí ponorky, kde je jinak činnost sonaru rušena hlukem vlastního lodního šroubu. Ponorky třídy Akula jsou považovány za nejtišší a tím pádem také nejnebezpečnější ruské útočné nukleární ponorky vůbec.
Stavebnice ponorky v rozsypu pro pohon elektromotorem řady 500/600 pro pokročilé stavitele. Model je konstruován pro dynamický ponor - tj. plavidlo je dováženo balastem tak, aby nad vodní hladinu vyčnívala jen horní část trupu s věží - jako u skutečné ponorky. Na rozdíl od skutečné ponorky nemá model zaplavovací balastové nádrže, po jejichž naplnění by se ponořil (nebo po vyprázdnění opět vynořil). Ponoření se dosahuje při jízdě vpřed nebo vzad díky nastavení hloubkových kormidel. Výhodou je, že v případě nějaké poruchy pohonné soustavy se model automaticky vynoří, nevýhodou je, že ponorka může setrvávat v ponořeném stavu pouze, je-li v pohybu.
Díky předpracování většiny dílů není stavba nijak zvlášť náročná na zručnost a dílenské vybavení - ale samozřejmě pečlivá, trpělivá a především bezchybná práce je v ponorkovém stavitelství nezbytná pro dosažení dobrého výsledku. Pro lepení budete potřebovat střední vteřinové lepidlo, epoxyd a lepidlo pro lepení plastikových modelů. Vlastní stavba probíhá dle třípohledového výkresu ve skutečné velikosti zachycujícího vnější vzhled ponorky a dalšího zachycujícího vnitřní uspořádání. Jednotlivé stavební kroky se provádějí dle perspektivních výkresů zobrazujících detailně konstrukci dané části lodi, vybrané klíčové kroky a zhotovování doplňků usnadňují předtištěné šablony v měřítku 1:1. Pro konečný barevný finiš budou vzhledem k celkem malým rozměrům ponorky vyhovovat akrylové barvy na plastikové kity.
Trup je tvořen dvoudílným silnostěnným vakuovým výliskem z plastu (kompaktní polystyren) s vnitřními výztuhami z téhož materiálu. Přístup do tlakové vodotěsné části trupu umožňuje odnímatelný poklop, k němuž je upevněna věž ponorky z vakuově lisovaných plastových dílů.
Maketové doplňky jsou tvořeny díly z mosazi a plastů. Pokud budete mít dostatek chuti a vytrvalosti, můžete vyřádit na důkladném propracování věže s periskopem a anténami atd. Je jen na vás, jak si dáte na své práci záležet...
Pro pohon lodi slouží elektromotor řady 500/600 6 V, napájený ze šestičlánkového NiMH nebo NiCd akumulátoru (vhodný je např. šestičlánek pro RC auta 1:10). Lodní hřídel s pouzdrem a kardanovou spojkou je součástí stavebnice. Pro dlouhé plavby při používání akumulátorů s velkou kapacitou doporučujeme doplnit vodní chlazení motoru.
Pro ovládání lodi postačí jakákoliv aspoň čtyřkanálová RC souprava 40 MHz (rádiové vlny na frekvenci 2,4 GHz vodou nepronikají), obousměrný elektronický regulátor otáček aspoň 30A, jedno standardní servo pro kormidlo a další pro hloubková kormidla.
Stavebnice obsahuje: vakuové výlisky trupu, vnitřních přepážek a věže, předseknutá plastová kormidla a poklop trupu, plastové tyčinky, odlévané kovové díly a další maketové příslušenství, lodní hřídel s pouzdrem, aršík samolepek, výkres lodi v měřítku 1:1, obrázkový návod ke stavbě.
Délka [mm] | 838 |
Šířka [mm] | 102 |
Výška [mm] | 230 |
Ovládané funkce | M,LK |
Náročnost stavby | S3 |
Náročnost pilotáže | P1 |