Academy Fieseler Fi-156 Storch (1:72)
Academy plastikový model letadla Fieseler Fi-156 Storch v měřítku 1:72 ke slepení.
Charakteristika
Academy plastikový model letadla Fieseler Fi-156 Storch v měřítku 1:72 ke slepení.
Informace o předloze:
Fieseler Fi 156 Storch ("čáp") byl německým jednomotorovým spojovacím a průzkumným letounem, který se vyráběl před i během druhé světové války. Zůstává slavný díky svým schopnostem STOL (krátký vzlet i přistání); pozdější varianty stavěné po válce ve Francii jsou běžně k vidění na leteckých přehlídkách.
První prototyp Fi 156 V1 (D-IKVN) vzlétl 10. května 1936 pilotován Gerhardtem Fieselerem a byl poháněn vidlicovým 8válcem Argus As 10C o výkonu 240 k (180 kW). Letoun tak mohl letět maximální rychlostí pouhých 175 km/h. Mohl však letět i rychlostí 50 km/h, a tak při mírném větru dokázal vzlétnout méně než na 45 metrech a přistát na 18 metrech. První prototyp následoval ještě druhý prototyp Fi 156 V2 (D-IDVS) s kovovou vrtulí a třetí prototyp s plnou vojenskou výbavou Fi 156 V3 (D-IGLI). Počátkem roku 1937 byl zkoušen další prototyp Fi 156 V4 (D-IFMR), který byl opatřen lyžovým podvozkem a prošel testy v zimních podmínkách.
Prototyp Fieseleru zvítězil ve zkouškách s konkurenčními typy Bf 163, Siebel Si 201 a vírníkem Focke-Wulf Fw 186. Luftwaffe nejprve objednala 10 předsériových kusů Fi 156 A-0 vyráběných podle vzoru Fi 156 V5 (D-IYZQ), které do služby vstoupily roku 1937, přičemž byly pozitivně přijaty. Na ně navázala sériová výroba.
Letoun je jednomotorový, dvou až třímístný vzpěrový hornoplošník smíšené konstrukce s dvoukolým, velmi vysokým záďovým podvozkem klasického typu. Dvoudílné křídlo bylo před náběžnou hranou opatřeno pevným slotem a vzadu velkými štěrbinovými vztlakovými klapkami; při jejich sklápění se úměrně vychylovala i křidélka. Při transportu se daly poloviny křídla sklopit podél trupu.
Hlavní technické údaje
- Osádka: 2–3 (1 × pilot)
- Rozpětí: 14,25 m
- Délka: 9,9 m
- Výška: 3,0 m
- Nosná plocha: 26 m²
- Plošné zatížení: 48,5 kg/m²
- Hmotnost prázdného letounu: 930 kg
- Vzletová hmotnost: 1320 kg
- Pohonná jednotka: 1× zážehový čtyřdobý vzduchem chlazený invertní řadový osmiválec Argus As 10
- Výkon motoru: 240 k (180 kW)
Výkony
- Maximální rychlost: 175 km/h ve výšce 300 m
- Dostup: 4500 m
- Stoupavost: 290 m/min
- Dolet: 380 km
- Poměr výkon/hmotnost: 143 W/kg
Výzbroj
- 1× kulomet MG 15 ráže 7,9 mm (někdy)