Calypso 1:45

11 490,00 Kč
3BB5006
Detailně propracovaná RC maketa legendární oceánografické lodi Jacquese-Yvese Cousteaua s plastovým trupem a dřevěnými nástavbami z laserem vyřezávaných dílů o délce 940 mm dánské firmy Billing Boats. Stavebnice v rozsypu v měřítku 1:45 pro zkušené stavitele.
Počet
Skladem u dodavatele

Billing Boats

Na počátku 50. let dánský architekt a bývalý válečný pilot RAF Ejnar Billing vystavil vlastnoručně zhotovený model rybářského člunu ve výloze hobby obchodu patřícího jeho manželce. Potom, co se fotografie modelu objevila v jednom časopisu, pana Billinga zavalily objednávky na postavení desítek kusů stejného modelu. Protože nebylo v jeho silách takové množství zvládnout, napadlo ho, že člun nabídne jako stavebnici – první hromadně vyráběnou stavebnici s dřevěnou kostrou s kýlem, žebry a plaňkovanou obšívkou napodobující co nejvíce konstrukci skutečných lodí. Tento způsob stavby se rychle ujal a modely pana Billinga začaly dobývat svět. V roce 1958 pak vznikla rodinná firma nesoucí dodnes jméno Billing Boats. V průběhu let se konstrukce modelů zdokonalovala a modernizovala, v 60. letech bylo zavedeno používání plastových výlisků trupů, poté nastoupily CNC stroje a již na přelomu 80. a 90. let v Billing Boats začali požívat laserové vyřezávání dílů. Dnes firmu řídí již třetí generace Billingů a plovoucí RC modely i neplovoucí stolní makety stále představují naprostou špičku v lodním modelářství.

S potěšením vám nabízíme sérii stavebnic Billing Boats, z nichž můžete postavit nádherné detailně propracované plovoucí makety s dálkovým ovládáním nebo vytvořit stylový doplněk interiéru vašeho bytu se slanou vůní moře a voláním dálek...



Calypso 1:45

Když 21. března 1942 v Ballardově loděnici v americkém Seattlu spustili na vodu motorovou minolovku třídy BYMS Mark 1 určenou pro britské královské námořnictvo, jistě netušili, jaká legenda se právě zrodila. Loď sloužila od roku 1943 ve Středomoří pod označením HMS J-826 (později BYMS-2026), po válce nějakou dobu chátrala na kotvách na Maltě, v roce 1949 prošla přestavbou na trajekt pro plavbu mezi Maltou a sousedním ostrovem Gozo. V této podobě, již pod jménem Calypso, padla do oka bývalému důstojníkovi francouzského námořnictva, spoluautorovi aqualungu - dýchacího přístroje s otevřeným okruhem, který umožnil masový rozvoj sportovního potápění, oceánologu Jacques-Yvesu Cousteauovi. Díky sponzorům jako britský průmyslový magnát T. L. Guiness (financoval zakoupení a přestavbu lodi) nebo monacký kníže byla Calypso speciálně upravena jako plovoucí základna pro podmořský výzkum. Na příď přidali podvodní pozorovatelnu, přibyla přechodová a dekompresní komora pro potápěče, jeřáb s legendární talířovou miniponorkou, jeřáby pro nafukovací motorové čluny Zodiac, plošina pro vrtulník a množství výzkumného zařízení a vybavení. Od počátku 50. let až do roku 1996, kdy se v Singapuru potopila po srážce s přístavní bárkou, Calypso brázdila moře a oceány, řeky i jezera a věrně sloužila Jacques-Yvesu Cousteauovi, jeho synu Philippovi, týmu francouzských potápěčů i vědcům a filmařům z celého světa. Pravděpodobně jen málokdo neviděl některý z dokumentárních filmů nebo nečetl některou z knih, v nichž Calypso hraje jednu z hlavních rolí. Vrak lodi byl posléze vyzdvižen, čímž byla spuštěna série dlouhých tahanic a soudních sporů o jejím dalším osudu – nyní se ale zdá, že po generální opravě se Calypso snad opět vrátí na vlny moří.

Skutečná loď má dřevěný trup z oregonské borovice (aby nepřitahoval magnetické miny) o délce 42 m, výtlak 360 tun a poháněly ji dva motory o výkonu 580 HP, jež jí udělovaly rychlost až 10 uzlů (původní minolovka měla délku 41 m, výtlak 270 tun, se dvěma 800 HP motory rychlost až 15 uzlů; nesla jeden 76 mm a dva 20 mm kanóny a dva vrhače hlubinných náloží). Stavebnice v měřítku 1:45 je určena pro zkušené lodní stavitele.

Maketa Calypso má trup tvořený plastovým výliskem s vnitřními překližkovými výztuhami, palubu a nástavbu z překližkových a plastových dílů. Stavebnice obsahuje plastový výlisek trupu a další plastové a dřevěné díly potřebné pro dokončení modelu, maketové příslušenství (např. poziční světla, kotvy, miniponorku, vrtulník atd.), lodní hřídele s pouzdry a třílistými lodními šrouby.

Pro pohon modelu se počítá se dvěma stejnosměrnými motory řady 400-480 s nejméně 15 A obousměrnými regulátory (dle motorů) a 6-7 článkovými NiMH nebo 2-3S LiPo akumulátory s kapacitou 3-5000 mAh.

Pro ovládání základních funkcí v zásadě vystačí i ta nejobyčejnější dvoukanálová RC souprava; pro ovládání kormidla vyhoví běžné standardní servo. Ale pro pravého maketáře je samozřejmě „povinností“ doplnění co největšího množství maketových funkcí (světla, zvukový modul, nezávislé ovládání motorů atd.), což si vyžádá použití vícekanálové RC soupravy – a kanálů nikdy není dost.

Tip: Detail zádi trupu v měřítku 1:1, který je nedopatřením v originálním návodu na str. 9 vytištěn zmenšený, najdete v sekci "Ke stažení".

Tip: Fotoalbum ze stavby Calypso najdete zde: https://photos.app.goo.gl/FzuV7LLK93khnbT7A Tento model obsadil 3. místo v seriálu mistrovství ČR v kategorii F4B v roce 2023; na mistrovství světa lodních maket NAVIGA 2024 v maďarském Sarkadu získal 9. místo a "konkurenční" Calypso rumunského reprezentanta byla dokonce sedmá.

Měřítko1:45
Délka [mm]940
Šířka [mm]170
Výška [mm]330
Ovládané funkceM(2),LK
Náročnost stavbyS3
Náročnost pilotážeP1
Billing Boats
3BB5006