PH152 Waco F5C 1600mm ARF
Firma Waco Aircraft Company sídlící v texaském městě Waco v třicátých letech kromě kabinových dopravních dvojplošníků a jedenapůlplošníků vyráběla také typovou řadu dvojmístných cvičných a akrobatických dvojplošníků, které se vyráběly i pro armádu pod označením PT-14. Vyvrcholením předválečné produkce byl typ akrobatický YMF z roku 1934 s prodlouženým trupem. Ačkoliv původní firma Waco po válce zanikla, touha amerických pilotů vlastnit dvojplošník ušlechtilých tvarů dala vzniknout firmě WACO Classic Aircraft, která od roku 1986 obnovila výrobu rekonstruovaného a nově certifikovaného modelu YMF-5.
Polomaketa amerického akrobatického dvojplošníku klasické celobalsové konstrukce pro pohon dvoudobým motorem 12-15 ccm, čtyřtaktem 15-20 ccm, benzínovým motorem 15 ccm nebo elektromotorem třídy AXI 4130 pro piloty spolehlivě zvládající létání s akrobatickými modely.
Trup je klasické konstrukce z balsy a lehké překližky s odnímatelným laminátovým krytem motoru typu NACA s charakteristickými "boulemi" krytů vahadel ventilů. Spalovací motor se montuje na lože ukotvené na překližkovou motorovou přepážku, jež je součástí pevného skříňového "jádra" trupu. V něm je také vytvořen prostor pro palivovou nádrž. Pro instalaci elektromotoru v zadní montáži je ve stavebnici dodávána přídavná motorová přepážka s distančními sloupky. Serva směrovky, výškovky a plynu se nacházejí v trupu nad spodním křídlem. Kormidla jsou ovládána pomocí lanovodů s robustními drátovými táhly. Horní část trupu je odnímatelná pro snadný přístup k elektronice popř. pro vkládání pohonného akumulátoru.
Dvoudílná křídla s polosouměrným profilem mají klasickou konstrukci s tuhým potahem torzní skříně. Spodní křídlo se nasová z boku na duralovou trubkovou spojku a zajišťuje šrouby. Horní křídlo je upevněno na duralových vzpěrách šrouby. Křidélka jsou ovládána nezávisle párem serv uložených ve spodním křídle; křidélka horního křídla jsou připojena drátovými táhly.
Ocasní plochy jsou konstrukční, s potahem nažehlovací fólií.
Podvozek s řiditelnou drátovou ostruhou spřaženou se směrovkou má duralové hlavní nohy s laminátovými tvarovými kryty. Součástí stavebnice jsou i laminátové kryty kol..
Model je potažen nažehlovací fóliíOracover.
Pro ovládání modelu budete potřebovat nejméně čtyřkanálovou RC soupravu, ideální je aspoň šestikanálová počítačová souprava umožňující nezávislé ovládání křidélek. Serva vyhoví kvalitní standardní s tahem 3-5 kg.cm, pokud hodláte použít motor na horní hranici doporučených kubatur a plánujete důkladnou akrobacii, stojí za úvahu použití silnějších 5-7 kg.cm serva.
Stavebnice obsahuje: postavený a potažený trup, nastříkaný laminátový kryt motoru, hotové vzpěry křídel, plastovou maketu hvězdicového motoru, laminátové kryty kol, postavená a potažená křídla a ocasní plochy, duralový podvozek, sadu příslušenství, kola, samolepky a obrázkový návod.
Upozornění
Dle Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/945 ze dne 12. března 2019 o bezpilotních systémech a o provozovatelích bezpilotních systémů ze třetích zemí a Prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/947 ze dne 24. května 2019 o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních letadel jsou provozovatelé a piloti bezpilotních létajících prostředků (klasické modely letadel, multikoptéry, drony), které mají hmotnost vyšší než 250 g nebo nesou kameru nebo jiný senzor schopný jakkoli zachycovat osobní údaje, povinni se registrovat (v ČR u Úřadu pro civilní letectví). Další informace najdete zde: Registrace provozovatelů a pilotů dronů
Rozpětí [mm] | 1600 |
Délka [mm] | 1250 |
Hmotnost [g] | 4600 - 5100 |
Ovládané funkce | S,V,K(2),M |
Náročnost stavby | S2,S3 |
Náročnost pilotáže | P3 |
Doporučený pohon a RC vybavení:
Akro 2T | Akro 4T | Benzín | |
Motor | ASP S91A | ASP FS-120AR | OS MAX GT-15/GGT-15 |
Vrtule | MA 13x6-8" | MA 15x8" | FOXY 14x8” |
Nádrž (ccm) | 400-500 | 400-450 | 200-300 benzín |
Serva | 5x HS-485 nebo 5x HS-645MG | ||
Serva digi | 5x HS-5485HB nebo D645MW | ||
RC souprava | min. 4 kanály, ale raději aspoň 6 kanálová počítačová |