Hoga remorkér z Pearl Harboru 1:50

4 590,00 Kč
3BB0708
Detailně propracovaná neplovoucí maketa amerického přístavního remorkéru US Navy z roku 1941 s dřevěným plaňkovaným trupem o délce 620 mm dánské firmy Billing Boats. Stavebnice v rozsypu v měřítku 1:50 pro začínající až mírně pokročilé stavitele.
Počet
Skladem u dodavatele

Billing Boats

Na počátku 50. let dánský architekt a bývalý válečný pilot RAF Ejnar Billing vystavil vlastnoručně zhotovený model rybářského člunu ve výloze hobby obchodu patřícího jeho manželce. Potom, co se fotografie modelu objevila v jednom časopisu, pana Billinga zavalily objednávky na postavení desítek kusů stejného modelu. Protože nebylo v jeho silách takové množství zvládnout, napadlo ho, že člun nabídne jako stavebnici – první hromadně vyráběnou stavebnici s dřevěnou kostrou s kýlem, žebry a plaňkovanou obšívkou napodobující co nejvíce konstrukci skutečných lodí. Tento způsob stavby se rychle ujal a modely pana Billinga začaly dobývat svět. V roce 1958 pak vznikla rodinná firma nesoucí dodnes jméno Billing Boats. V průběhu let se konstrukce modelů zdokonalovala a modernizovala, v 60. letech bylo zavedeno používání plastových výlisků trupů, poté nastoupily CNC stroje a již na přelomu 80. a 90. let v Billing Boats začali požívat laserové vyřezávání dílů. Dnes firmu řídí již třetí generace Billingů a plovoucí RC modely i neplovoucí stolní makety stále představují naprostou špičku v lodním modelářství.

S potěšením vám nabízíme sérii stavebnic Billing Boats, z nichž můžete postavit nádherné detailně propracované neplovoucí makety a vytvořit stylový doplněk interiéru vašeho bytu se slanou vůní moře a voláním dálek...



Remorkér Hoga Pearl Harbor 1:50

Přístavní remorkér/požární loď YT-146 třídy Woban spuštěná na vodu na samém konci roku 1940 byla pokřtěna jménem Hoga (v jazyce Siouxů „ryba“). Do služby US Navy vstoupila v polovině roku 1941; později se z „rodného“ Norfolku ve Virginii přesusula přes Panamský průplav do služby v Pearl Harboru na Havaji. Od samého počátku japonského útoku 7. prosince 1941 pomáhala všude, kde bylo třeba. Hoga odvlekla dílenskou loď Vestal původně uvázanou k boku bitevní lodi Arizona, když ji ohrožovalo hořící palivo hrnoucí se ze smrtelně zraněné Arizony. Asistovala při záchranných pracích na těžce poškozené minonosce Oglala, pomáhala usadit potápějící se bitevní loď Nevada bezpečně na mělčinu. Po řadu hodin potom Hoga hasila požáry na bitevních lodích Maryland a Tennesse; později odpoledne se přesunula k bitevní lodi Arizona, kde setrvala až do rána 9. prosince. Nepřetržité 72 hodinové nasazení se dočkalo oficiálního ocenění –velícímu důstojníkovi a celé posádce vyslovil pochvalu ve svém rozkazu vrchní velitel tichomořského loďtstva, admirál Chester Nimitz. Po druhé světové válce námořnictvo zapůjčilo Hogu pro službu v roli požární lodi v kalifornském přístavu Oakland. Pod jménem Port of Oakland a později City of Oakland zde loď setrvala až do roku 1989, kdy se vrátila zpět US Navy. Po rekonstrukci roku 2015 zakotvila v Little Rocku na řece Arkansas jako součást Arkansaského vnitrozemského námořního muzea. Spolu s další muzejní lodí, kutrem pobřežní stráže USCGC Tanney kotvícím v Baltimoru, zůstává posledním ze všech válečných plavidel přítomných útoku na Pearl Harbor.

Hoga má trup klasické dřevěné konstrukce z laserem vyřezávaných dílů s plaňkovanou obšívkou, dřevěnou palubu a nástavbu. Stavebnice obsahuje všechny dřevěné a plastové díly potřebné pro dokončení modelu, maketové příslušenství (např. poziční světla, kotvu, lodní šroub atd.).

Měřítko1:50
Délka [mm]620
Šířka [mm]155
Výška [mm]310
Náročnost stavbyS2
Billing Boats
3BB0708